Ténylegesen nem vagyok benne, sem alkalmazottként, sem vezetőként, sem felettes döntéshozóként abban a kft-ben, amit abból a célból hoztak létre az elmúlt hónapokban, hogy egy (vagy több??) szakképző iskola gyakorlati képzését is megoldja, miközben az említett iskolák gyakorlati helyeinek irányítását részben vagy egészben átvette, s azzal a piaci „farkastörvényeknekmegfelelően” kőkemény bevételt termeljen.

A fenti mondatból az is kiderült, hogy kicsit ködös a helyzet. A történet számomra kicsit skizofrén, mert egyszerre rendkívül nagy derültséget kelt bennem a sok vígjátéki elemmel, s egyben bosszant is, hogy mi mindent lehet megtenni az ott dolgozó emberekkel. Azokkal, akik hosszú évek óta az adott terület fejlesztésén dolgoznak vagy akár csak a mindennapi karbantartást végzik el. De csak a sztori kedvéért követem az eseményeket.

 

Nos … Ez a kft, a vezetőjével az élen a profitnak szentelt mindent, ami csak mozdítható. S azt is ami nem. Egy eddig jól működő iskola, ami országos eredményeket is elért, egy iskola, ami a saját településével is remek kapcsolatot tart fent, holott a fenntartója nem a település. Beolvasztva egy távolabbi iskolába, s minden eszköz és ingatlan amitől pozícióba volt az elmúlt évtizedekben átkerült egy kft-be.

A kft. termelne gyümölcsösben, szántana, vetne, vendéget fogadna. Lenne ott ebédkiszállítás is. Ötlet tehát van. Mivel a kft megalakult, gondolom tőke is van. A vezetői fizetések minden bizonnyal nem állhatnak meg holmi aprópénznél egy kft-nél, valami bruttó szirsz@r 311.000 ft-tal.

A fogaskerekek olajozatlanok lehetnek mégis, hiszen már az első havi munkabér kifizetésével is gond volt, mert csak a harmadát kapták meg a dolgozók első nekifutásra. De valahogyan, talán egy kölcsön egy jó kedélyű TISZK-től megoldotta ezt a kérdést. Ám egy TISZK feladata lett volna ez vagy sem? Én nem tudok erre válaszolni.

 Mi az a Tiszk? A fppti.hu szerint:

A közoktatási intézmények fenntartói, a gyakorlati képzés szervezésében részt vevő gazdálkodó szervezetek, a felsőoktatási intézmények 2008. szeptember 1-jétől a köz­oktatási törvényben (meghatározott szakképzéssel összefüggő feladatok vég­rehajtására térségi integrált szakképző központot (TISZK) hozhatnak létre. (Jogszabályi háttér: az 1993. évi LXXIX. törvény és az 1993. évi LXXVI. törvény 2.§ (5) bekezdése.) A szabályozás alapján a térségi integrált szakképző központ (TISZK) nem közoktatási intézmény, hanem a szakképzés feladatainak a jelenleginél hatékonyabb formában történő megszervezése. Indokolja a TISZK-ek létrehozását az is, hogy 2008. szeptember 1-jétől kizárólag a térségi integrált szakképző központban folyó gyakorlati oktatás tárgyi feltételeinek fejlesztésére adható a fejlesztési támogatás. A törvény további korlátot szab a fejlesztési támogatás nyújtása tekintetében: csak azon fenntartónak, szakképzés-szervezési társulásnak, társaságnak adható át a fejlesztési támogatás, amelynek intézményében illetve intézményeiben a nappali rendszerű iskolai oktatásban részt vevő tanulók létszáma - az iskola hivatalos statisztikai jelentése szerint három tanítási év átlagában - legalább 1500 fő. (Szt. 4.§ (8) bek. kommentár)

De ez még lehet a beindulás időszakának problematikája. De mégis, ki meri azt állítani, hogy egy ilyen volumenű vállalkozás indítása mehet zökkenőmentesen?

 

Viszont a NAGY politika egy kicsit itt is visszaköszön. A 2/3 az kétharmad nincs mese. S ha „jó ember” vagy akkor hiheted magadról, hogy te magad vagy a 2/3. S el is hiszed, s nem veszed észre, hogy egy egészet sem érsz. Ennek ellenére a Vezető el is hitte. S azt is, hogy a hangerő segíti a munkakedvet. De hangos főnöke mindenkinek volt már. Ez sem újdonság. S itt esett meg az is, hogy az egyik dolgozó hajnalban felvette a munkát, s reggel nyolc után inkább mégis felmondott, mert van egy stílus, ami alatt nem akart utasítást hallani…

 

De az már mégis bármilyen királydrámába illene, hogy a vezetői utasítás közé került, hogy a felesége majd megmondja, hogyan kell az csalamádét készíteni az üzemi konyhán. Én nem kóstoltam, hogy véleményt tudjak mondani, de valamit biztos tudhat, ha olyan embereket képez tovább, akiknek évtizedes múltjuk van ezen a területen.

 

S a racionalizálás a vezényszó. Azért kellett ez, hogy több pénz maradjon meg. Csak egy-két eset címszavakban: 2x55 km-t autóznak, hogy egy láda túlérett uborkát elhozzanak, mert csak egy helyen lehet feldolgozás. Ugyanennyit utazik (gondolom) 20 marék szeder, hogy megmossák, szétcsomagolják 10 zacskóba s visszaautózzon a cukrászképzéshez. A vendégfogadás sokáig szünetelt, de most, hogy véget ért a szezon, biztos nyitnak. A megkapott autók természetesen nem megfelelőek ezért azok cseréjének gondolata, már az első héten felmerült. Azt nem hallottam, hogy a megvalósítás hogy áll.

 

 

 

 

 

Apropó vendéglátás: a gyakorlati oktatást is a kft. dolgozói végzik. De van olyan szakterület, ahol ez még mindig nem megoldott szakember hiány miatt. S már nagyban zajlik a szeptember. Akkor mit is csinálnak a gyakorlati képzésen a diákok? Vendéglátás szakterületen? Abban a szakmában, ahol az országos szakmai versenyen a legjobbak döntősei között is voltak már diákok innen. Szóval mit csinálnak? Hm… sepregetnek. (Úgy értem: CSAK sepregetnek.) Vagy szilvát pucolnak. Ha ez én gyermekemmel tenné ezt, akkor a vezetőik inkább a Holdra építsenek házat.

A fenti információkat a kocsmában hallottam … vagy a templomban, már nem emlékszem. S valójában városi legenda is lehet. A megyei önkormányzat döntéshozói talán ilyen szinten állnak. Sosem látott világokról beszélgetnek, s mindenféle link, hóhányó ember leírását elhiszik, s a szerint húznak keresztbe évtizedes eredményeket. A számok így lesznek szépek? Kétlem. Az idő eldönthetné, de nem szokta.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://vime.blog.hu/api/trackback/id/tr183254440

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása